mandag den 20. februar 2012

Kunsten at multitaske


Jeg har fundet ud af, at jeg er ret så dårlig til at multitaske. Jeg vidste det egentlig godt i forvejen, men det er bare blevet lidt mere tydeligt.

Jeg har for tiden gang i 2 projekter. Det ene er Flower Pots i applikation, det andet er mine øvelser i Maskin quiltning. Det ideelle ville være hvis jeg kunne dele døgnets timer der var til rådighed, imellem de to projekter, for at få noget afveksling. Men jeg skal nærmest tvinge mig selv til det, og så mister det lidt det sjove.

Jeg har prøvet at sige, at jeg applikerede i dagtimerne, hvor lyset var bedst, og så quiltede om eftermiddagen og aftenen. Men jeg syntes ikke det virker optimalt. Jeg får både stress på, måske fordi jeg føler, at jeg skal nå for meget den dag, og jeg får dårlig samvittighed over det projekt jeg ikke lige arbejder på.

En indgangsvinkel kunne være, simpelthen at blive ved at tvinge mig selv til at dele opmærksomheden i 2, og så se om det ikke bliver nemmere med tiden. Men jeg syntes også bare lidt, at det er synd, når det jo netop skulle være sjovt.

En anden vinkel kunne være, simpelthen at acceptere at sådan er jeg bare indrettet, og så vælge kun at have gang i et projekt af gangen. Men der er så meget jeg gerne vil, og jeg får let stress, hvis jeg kommer til at tænke på, orv dét skal jeg også nå, og så racer jeg gennem det igangværende projekt.

Hvad gør du ? Hvor mange projekter har du gang i på én gang ?


PS: faldt lige over dette interessante link: Multitasking

2 kommentarer:

  1. Lige nu har jeg gang i et " over pap" projekt ( Ævle bævle", en BOM med håndapplikation og meget broderi( Quilt my design 2011), så ligger der et skåret puttetæppe til maskinen, som har fået plads i bevidstheden igen.....betyder at jeg snart begynder at sy på det. En top der skal sandwiches og quiltes....og så er der også nogle småting som bokse m.m. Så er jeg færdig med at købe stof til et tæppe til den ene af pigerne ( skal maskin syes i Square dance) og 2 puder til en anden. Nåhhhh jo og så har jeg jo printet noget Poul Pava til dækkeservietter, hvor de unge mennesker skal have valgt stof til.
    Jeg har en bog hvor jeg skriver i når et nyt projekt tager form på ideplan og så fortsætter jeg som regl når noget bliver uoverskueligt med at liste op hvad jeg mangler på de forskellige ting, du ved så man kan strege ud efterhånden.
    Mest af alt laver jeg regler for mig selv om hvad jeg skal sy før jeg må sy noget andet. Manden min mener det er mit "autistisketræk". bl.a. må jeg kun have en applikeret blok liggende uden broderi, det hjælper mig til ikke pludselig at have 12 blokke der skal broderes, hvilket nemt kunne blive en UFO her. På den anden side betyder det også at projektet kun skrider langsomt frem.

    Øhhh det var sikkeret ikke nogen hjælp for dig, men 2 projekter er efter min mening ikke meget. Men vigtigst er jo hvad der fungere bedst for dig. Stress bør undgåes.....det er jo vores hobby :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op du har gang i meget :>. Så kan jeg godt se, at mine 2 ikke er noget at snakke om :-)Tak for dit svar Gitte. Kan være jeg skulle lave sådan en liste.

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at skrive en kommentar. Det er altid hyggeligt at læse dem.